Pravidla kategorie MOPED

11.12.2021
  • Karburátor: Originál S11, S22, nebo z motocyklu pionýr. Bez sacího kolínka, umístěn v hlavní ose motocyklu za válcem. Podložka pod karburátor může být maximálně 10 mm tlustá z libovolného materiálu. Maximální povolená velikost difuzoru karburátoru je 17mm. Rozvod sání pístem, membránové, nebo šoupátkové sání není dovoleno. Laditelné trysky jsou povoleny.

  • Zapalování: Není povoleno bateriové zapalování. Bezkontaktní zapalování povoleno.

  • Převodovka: Originální převodové poměry - dvě rychlosti. Řazení ovládané z řidítek s neutrálem uprostřed. Pastorek sekundárního převodu může mít maximálně 15 zubů.  Sekundární převod musí mít konstantní převodový poměr. Variátor či planetová převodovka není povolena.

  • Vnější silueta motoru: Vnější silueta motoru zachována. To znamená: kartery, víko spojky a víko zapalování, válec a hlava musí mít originální tvary a rozměry. Hlava musí být originální, nebo vyrobena ze slitiny hliníku podle rozměrů originálu. Zesílený spalovací prostor je povolen. Umístění a úhel svíčky v hlavě musí být dle originálu.

  • Vnitřní úprava motoru: 50 cm3 - vrtání válce maximálně do průměru 40 mm v rámci výbrusů. Vložka válce musí být z litiny. Kanály ve válci: dva přepouštěcí, jeden výfukový a jeden sací. Kliková hřídel musí být originální se zdvihem 44 mm a průměrem klikových čepů 15 mm. Tvar klikové hřídele musí být původní. Ložiska na klikové hřídeli 6202. Ojnice je povolena jakákoliv s pístním čepem o průměru maximálně 12 mm. Píst musí být ze slitiny hliníku.

  • Výfuk: Koleno a tlumič výfuku originální. Je možná novovýroba podle rozměrů originálu. Délku rovné části kolena možno krátit dle potřeby. Vnitřek tlumiče výfuku je libovolný. Tlumič výfuku nesmí mít vnější přídavnou koncovku. Může mít pouze jedno vyústění libovolného průměru.

  • Chlazení: Pouze vzduchem. Vodní chlazení není přípustné. Žebra válce a hlavy se nesmějí zvětšovat navařováním, nýtováním ani jiným způsobem. Jakékoliv lapače vzduchu jsou nepřípustné.

  • Brzdy: Pouze bubnové s mechanickým ovládáním. Bubny stadion S11, S22, S23 nebo z motocyklu pionýr. Přední brzda je ovládána pouze páčkou z řídítek, zadní brzda pouze šlapadly. Kotoučové a jiné brzdy jsou zakázány.

  • Ráfky a pláště: Pláště originál průměry 2''x19'', 2 1/4''x19''(moped, kárka). Motokrosové pláště, tzv. drapáky, nejsou povoleny. Ráfky musí být originální.

  • Vidlice, rám a řidítka: Přední vidlice pouze typově shodná s rámem, je možno užít tlumiče pérování. Zadní kyvná vidlice u S22 a Jaweta musí být původní včetně odpružení bez olejového tlumení. Rám je povolen pouze originální. Vyztužení rámu, vidlic a řídítek proti prasknutí je povoleno. Ocelové blatníky jsou povinné, pokud možno originální. Řidítka mohou být pouze originální. Je možné použít repliku vyrobenou podle originálu s maximální šířkou 70 cm. Tlumiče řízení jsou zakázány.

  • Povinná výbava jezdce: Motocyklová ochranná přilba, ochrana zraku, pevná obuv, dlouhé kalhoty, tričko s dlouhým rukávem jsou nutnou podmínkou startu v závodě.Vše platí nejen při závodě, ale i během testování stroje a v zaváděcím kole! Při zkoušení stroje je možné jezdit pouze ve směru závodu. Během závodu musí mít každý jezdec na řídítkách, nebo mezi řídítky a předním kolem, připevněnou tabulku se startovním číslem tak, aby bylo číslo jasně čitelné a nezaměnitelné s jiným startovním číslem z čelního pohledu na motocykl během celého závodu. Minimální rozměry tabulky pro startovní číslo jsou 200 x 140 mm. Výška čísla musí být minimálně 90 mm, šířka čáry číslice musí být minimálně 10 mm. Barva tabulky musí být bílá nebo žlutá, číslo černé.

  • Prezentace jezdce a přejímka strojů: Každému jezdci bude při přejímce převzat jenom jeden stroj, na kterém absolvuje celý závod. Ředitel daného závodu určí komisaře. Při prezentaci jezdec podepíše čestné prohlášení. Každý jezdec startuje na vlastní riziko a nebezpečí.

  • Protesty: Po skončení finálové jízdy ihned prvních 10 jezdců povinně odstaví stroje do pořadateli vymezeného prostoru určeného pro případný protest na motor, převodovku, rám, nebo nesportovní chování (výměna stroje, krácení tratě, atd.). Protest může podat pouze jezdec, který byl k závodu zaregistrován. Protest musí být podán písemně a může být podán i v průběhu závodu, nejdéle však 10 minut po dojetí posledního jezdce finálové jízdy. Pokud nebude nutné rozebírat stroj, vyřeší se protest okamžitě v průběhu závodu. Pokud bude nutné stroj rozebrat, bude se uplatňovat presumpce neviny a k rozebraní stroje dojde až po vyřazení jezdce ze závodu, popřípadě po finálové jízdě. Jezdec, který protest podává, složí 1000,-Kč řediteli závodu s tím, že písemně uvede proti kterému jezdci protest směřuje a co daný jezdec porušil (motor, převody, rám, výměna stroje, nesportovní chování). Protest se podává na konkrétní jednu věc. Je možné podat více protestů.

  • Kontrola motocyklů po závodě: Po odjetí finálové jízdy má pořadatel právo vylosovat 1 jezdce z první desítky, který se podrobí technické kontrole s tím, že demontuje hlavu válce (kontroluje se zdvih, vrtání a počet kanálů ve válci), demontuje kryt zapalování - kontrola zapalování, převodů ale i ostatních částí strojů, zda odpovídají pravidlům.

  • Mohou být podány tyto protesty, každý za 1000,- Kč:- nesportovní chování (výměna stroje, zkrácení tratě, atd. ) - jezdec, který protest podává, musí prokázat podvod, nebo zajistit svědky podvodu- motor - sundává se hlava a válec ( kontroluje se vše, co je v pravidlech) -  rám - protest se podává proti konkrétní věci Poté pořadatel určí místo, kde bude stroj kontrolován. Při technické kontrole je přítomen jezdec, který protest podal, jezdec, proti kterému protest směřuje plus jeden jeho mechanik a dále delegovaní komisaři. Při oprávněném protestu připadají peníze jezdci, který protest podal, při neoprávněném protestu připadají jezdci, proti kterému byl protest směřován.Při oprávněném protestu je závodník, který pravidla porušil, vyloučen z daného závodu. Pořadatel je oprávněn vyloučit závodníka i doprovod za nesportovní chování v daném závodě. Při prokázání podvodu na trati i pořadatelem (zkrácení tratě, výměna stroje apod.) je jezdec diskvalifikován. Diskvalifikován je taktéž, pokud se odmítne podrobit kontrole.